Viva Engage – Introduksjon

Hva er Viva Engage? 

Microsoft Viva Engage er en intern kommunikasjonsplattform. Viva Engage er det sosiale stedet. Der kan ansatte fordype seg i ulike fellesskap, dele historiene sine, sin kunnskap og ha kontakt med kolleger på tvers av kontorer, regioner og landegrenser.  

Hvorfor skal vi bruke Viva Engage? 

  • Vi ønsker å øke medarbeidernes engasjement og involvering på tvers av selskapet. 
  • Vi mangler en sosial kanal på jobben som også bidrar til å bygge kultur.  
  • Ansatte har gitt uttrykk for at de har mange kanaler i Teams. Det blir rotete, vanskelig å holde oversikt og forstyrrende med alle ikke-arbeidsrelaterte varslinger som dukker opp. Vi tror det kan hjelpe å kun ha jobbrelaterte ting i Teams, og flytte sosiale og informasjonskanaler til Viva Engage.   
  • Skape enighet om hva slags innhold som skal publiseres i hvilke kanaler. Dette sikrer konsistens på tvers av region og bygger et mer samlet Mesterbakeren.  
  • Utnytte det fulle potensialet til Microsoft-plattformen til fordel for ansatte. 

Hvordan komme i gang? 

Påloggingsinformasjon skal sendes ut til de som ikke allerede har en bruker. 

Informasjon om første gangs pålogging finner dere som vedlegg nederst i denne posten.

Hvordan logger jeg på Viva Engage?  

Før du logger på første gang bør du ha aktivert din konto dersom du ikke tidligere har brukt f.eks. epost eller Teams fra Mesterbakeren. Dette har vi laget en egen guide på.  

Du kan logge på Viva Engage på ulike måter:  

 1. Via app på din smarttelefon  
Last ned appen Yammer fra App Store eller Google Play. Alternativt kan du scanne QR koden til venstre med kamera på din mobiltelefon.
Når appen er installert logger du på med din brukerkonto fra Mesterbakeren.  

2. Fra nettleser på PC/Mac  
Gå til nettsiden https://yammer.com og logg på med din brukerkonto fra Mesterbakeren. 

 3. Dersom du har Teams hos Mesterbakeren vil du se et ikon for Viva Engage på venstre side i Teams. Klikk på ikonet for å åpne Viva Engage. Dersom du ikke finner den der kan du trukke på de tre prikkene i menyen og søke opp Viva Engage.

Hva er et fellesskap? 

Et fellesskap er en gruppe, en kanal som er åpen for alle ansatte i Mesterbakeren. Oppdag hva som skjer i organisasjonen ved å bli medlem i fellesskap.  

Hvordan blir jeg medlem av et felleskap? 

Du har muligheten til å bli med i ulike fellesskap på Viva Engage. Du kan søke de opp i søkefeltet eller finne en oversikt over anbefalte fellesskap i toppmenyen “Fellesskap».  

Når du blir med i et fellesskap, vil du motta varsler om innlegg og meldinger i kanalen avhengig av varslingsinnstillingene dine.  
  
Når du blir med, vil et hjerteikon vises rett under «Bli med»-ikonet. Trykk på den for å legge fellesskapet til favorittene dine. Du kan ha opptil 10 favorittkanaler. Etter å ha lagt til et fellesskap som en favoritt, festes det til toppen av fellesskapslisten din. 

Jeg ønsker å opprette et felleskap. Hvordan gjør jeg det? 

Mesterbakeren ønsker at det skal være lav terskel for å opprette nye felleskap for å gjøre Viva Engage levende, innholdsrikt og relevant for brukerene. 

Men før du oppretter et nytt felleskap er det noen ting du må tenke igjennom: 

  • At du kjenner noen personer som ønsker å delta i ditt nye felleskap 
  • At du har innhold å bidra med og kan avse tid til å styre felleskapet ditt 
  • At du forstår at om du oppretter det – så eier du det 

Hvis du har tenkt igjennom det ovenstående og ønsker å opprette, gjør du følgende: 

  • Trykk på Felleskap oppe til venstre i Viva Engage 
  • På høyre side får du nå valget «Opprett et felleskap» 
  • Deretter må du fylle ut de påkrevde feltene. Du blir automatisk med i og eier av ditt nye felleskap. Du må selv legge til medlemmene. 
  • Nye felleskap skal i utgangspunktet være Offentlige for å gi flest mulig muligheten til å delta (se lenger ned for beskrivelse). 
  • Trykk på «Opprett» når du er klar 

Hvordan skrur jeg av varslinger i Viva Engage? 

Du vil motta varsler fra fellesskapene du er medlem av på e-post. Du kan melde deg av når som helst. Se opplæringsfilm. 

Kan jeg publisere innhold i et felleskap? 

Ja, alle kan publisere innhold i et felleskap. Du må bare være medlem av fellesskapet først.  

Hva er forskjellen på et innlegg og en kunngjøring? 

Innlegg kan lages av alle medlemmer av fellesskapet. 

Kunngjøringer kan bare gjøres av administratorer av fellesskapet. 

Hva er private og offentlige felleskap? 

Private fellesskap – innholdet i disse fellesskapene er kun tilgjengelig for medlemmene av fellesskapene. En administrator må godkjenne medlemskapet ditt i et privat fellesskap.  
 
Offentlige fellesskap – innholdet (meldinger, kommentarer, lenker) er tilgjengelig for alle på Viva Engage, uavhengig om de blir med i fellesskapet eller ikke. Ofte kan du se innlegg fra fellesskap du ikke har blitt med i, hvis disse innleggene har et høyt antall reaksjoner, likes og kommentarer.  

I Mesterbakeren skal vi i utgangsounktet opprette private fellesskap i organisasjonen slik at ikke lokal aktivitet tar for mye plass i hovedfeeden.  

Hvor finner jeg batchnummer

Våre dagsferske brød og kaker på nett har ikke batchnummer. Angi isteden dato for kjøp.

Våre holdbare brød har batchnummer/produksjonsdato stemplet på klips. 

Våre holdbare kaker og småvarer har batchnummer stemplet på posen. 

Våre fryste kaker har batchnummer/produksjonsdato stemplet på etiketten. 

Hvor finner jeg best før dato

Våre dagsferske brød og kaker på nett har ikke stempling på emballasjen. Angi isteden dato for kjøp.

Våre holdbare brød, kaker og småvarer har best før-dato stemplet på klistrelapp.